Od ríbezláku hlava nebolí

30.07.2014

Suchý ríbezlák vyrobil Augustín Mrázik náhodou, keď ho pri kvasení ríbezlí zdržali turisti.

Vyštudoval architektúru, živil sa softvérom. Po rokoch sa rozhodol zachrániť devínsky ríbezlák. Dnes má AUGUSTÍN MRÁZIK úspešné vína, viechu v Devíne a chystá otvorenie prevádzky v centre.

Na vašom vinárskom webe píšete, že kto neochutnal ríbezlák, nevie, čo je to láska. Odkedy je ríbezlák vašou láskou?

"Pred 35 rokmi sme sa presťahovali do Devína, a vtedy bol devínsky ríbezlák úplne normálna bežná vec, s ktorou sme sa denne stretávali. Po revolúcii sa nám to všetko začalo vytrácať pred očami a uvedomil som si, že ak niečo neurobíme, tak sa to stratí a moji vnuci nás budú preklínať, že sme to dopustili."

Pôvodne nie ste vinárom?

"Môj otec, hoci nebol vinár, mal malý vinohrad a robil víno, ale len pre vlastnú spotrebu. Od detstva som tak mal blízko k vínu. Bol som na tom podobne, robil som víno pre seba. Keby ste mi pred desiatimi rokmi povedali, že budem mať živnosť na víno, tak by som vám neveril. Študoval som architektúru a robil softvér, čo aj stále robím."

Čo vás motivovalo, aby ste s vínom seriózne začali?

"Keď v roku 1996 družstvo zavrelo viechy v Karlovke, na Obchodnej a v Devíne, a prestalo víno vyrábať, tak nám začalo niečo chýbať. Miestnym vinárom som hovoril, robte niečo, lebo nie je možné, aby sa ten ríbezlák stratil. Nikto sa ale nemal k činu, každý mal iné starosti. V 2005 a 2006 roku, to už bolo veľmi bolestivé, založili sme spolok. No vždy sme sa stretli, posedeli pri fľaške, potom sme mali dobrú náladu, rozišli sme sa a nič sa nedialo. Preto som si povedal, že musím niečo urobiť sám. To bol rok 2007, založil som si živnosť, vybavil hygienu a čo bolo treba, začali sme s výrobou. Spolupracoval som pritom s pánom Ottom Zmelíkom, ktorý ako jeden z mála vinárov v Devíne robil ešte ríbezlák. V roku 2008 sme sa zapojili prvýkrát do akcie otvorených pivníc a vtedy sa hovorilo, že Devín sa opäť dostal na vínnu mapu Slovenska. Ja pritom tvrdím, že Devín je hlavné mesto vinárstva na Slovensku, podľa archeologických výskumov sa tu vinič pestoval už 200 rokov pred Kristom."

Hovoríte rok 2008, odvtedy sa ríbezláku darí?

"Pred dvomi rokmi bola aféra so spotrebnou daňou na vína, politici vína vyňali, no nechali ovocné vína, do čoho spadal aj ríbezlák. Zorganizoval som aj petíciu a zaniesli sme županovi Frešovi. Dva mesiace ten zákon platil, no potom ho nejakým šuplíkovým spôsobom zmenili a prestalo to platiť. Bolo to likvidačné pre všetky ovocné vína a aj pre medovinu."

Thebener. rybízové víno s téměř stoletou tradicí, 2018
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky